Friday 2 January 2009

Tout le bonheur du monde

Een nieuw jaar met een heleboel nieuwe en onverwachte avonturen is weer aangebroken!
Zoals gewoonlijk begint dat jaar ook met een reeks goede voornemens, die als naar gekend gebruik ook alweer verwateren en zelfs helemaal oplossen in de loop van de tweede en de derde maand van het jaar. Maar, toch moeten ze er altijd zijn, want iedereen hoopt natuurlijk dat elk jaar op die manier weer een beetje beter wordt dan het vorige. Ook voor mij staan er al wat goede voornemens, grote en kleine, klaar om uitgevoerd te worden, waarvan sommige met hoogdringendheid.

1. De grote klassieker is uiteraard: op dieet gaan. Na de uitspattingen van de feestdagen, dit jaar gecombineerd met de bitter koude temperaturen die ook al aanzetten tot eten, zijn er gewoonlijk een paar kilootjes bij, die er in de loop der jaren steeds moeilijker weer afgaan. Vandaar dat er ook nu zal moeten gedieet worden, maar met twee samen is dat uiteraard iets gemakkelijker dan in je eentje. De vraag is alleen nog: welk dieet en gaat het ook dit keer iets uithalen?



2. Meer fruit eten: vooral in de winter ben ik een heel slechte fruiteter, omdat de keuze vrij beperkt is en ik na een paar weken alweer genoeg heb van de peren, appelen en sinaasappelen (ik probeer mij, het milieu indachtig, zoveel mogelijk te houden aan teelt van eigen bodem en dus minder kiwi's, bananen of ander exotisch fruit te eten). In de zomer is de keuze namelijk veel groter met alle bessen, meloenen en steenfruit waarmee je kan afwisselen. Het punt is dat ik nauwelijks aan een paar stukjes per week kom in de winter, en dat zou toch zeker op zijn minst 1 stuk per dag moeten zijn. Het feit dat mijn nieuwe werkgever ook elke week een verse fruitmand heeft, is zeker een goeie motivator.



3. Meer bewegen: sinds ik in april gestopt ben met basketten heb ik letterlijk nog geen voor- of achter-, linker- of rechterpoot uitgestoken (de twee zondagse fietstochtjes met een liquide verfrissing van 6 tot 8 graden tel ik uiteraard niet mee als sportief exploot). Het toestelletje op de foto hieronder heb ik me ooit in een bevlieging aangeschaft tegen een blauw prijsje bij Decathlon, en staat sindsdien vrijwel onaangeroerd stof te vangen in de hoek van een kamer. Ik kwam op het idee dat ik het dan evengoed in de living zou kunnen zetten, en tijdens een half uur waarop ik naar TV kijk, er wat op zou kunnen stappen. Zelfs als ik dan nog minder tijd heb om te sporten door al het gependel naar mijn nieuwe job, zou ik dan toch elke dag minstens een half uurtje gestapt hebben (wat - in tegenstelling tot wat de fitness-hypemakers iedereen willen doen geloven - voldoende is om fit en gezond te blijven).



4. Meer lezen: het lukt al een beetje, maar onze kasten (de hoeveelheid boeken hieronder hebben we ongeveer nog eens 2 keer) groeien steeds verder aan, zodat er nog werk aan de winkel is. Maar: pendelen met de trein en de metro gaat daarbij zeker helpen!



5. Mijn berg strijk niet zo groot laten worden: dit is zo'n kleintje, en eentje dat ongeveer bij elke strijkbeurt wordt gemaakt, om vervolgens weer een week of 2-3 te worden vergeten, waarbij de wasbeurten elkaar opvolgen, maar de strijk niet. Maar nu...na de volgende strijkbeurt, ga ik er zeker werk van maken!



6. Op regelmatiger basis bloggen: dit is ook eentje dat een klassieker dreigt te worden. Bij elke blogstonde wil ik er mijn werk van maken, en een zeer uitgebreid artikel schrijven over een leuk onderwerp dat de schare lezers boeit, zodat ik haast ga vinden dat enkele lijntjes tussendoor schrijven niet veel zin heeft als ik even geen inspiratie heb. Maar misschien is het toch beter van even een teken van leven te geven in plaats van een lange blogstilte. Ik probeer trouwens ook nog andere dingen te schrijven dan te bloggen, maar voor dat alles heb je tijd, tijd, tijd nodig...



Verder wens ik uiteraard iedereen het beste voor het nieuwe jaar, en ik zou het niet beter kunnen zeggen dan de jongens van Sinsimilia het zingen: je vous souhaite "tout le bonheur du monde"!

1 comment:

Marrek O'Polo said...

Dat al je wensen in vervulling mogen gaan, je voornemens het gewenste resultaat mogen opleveren en dat je voor de rest veel blog-, eet-, drink-, werk-, reis-, sport-, lees-, schrijf-, dieet-, wandel-, fiets- en wat-nog-meer-plezier mag hebben in 2009.
Dat wens ik U van ganser harte !
Met drie dikke XXX voor Nieuwjaar !!!