Tuesday 28 August 2007

Enkel voor de sport


Zaterdag was het tornooi van onze basketbalclub. Vermits onze gebruikelijke sporthal De Schalk bezet was, moesten we voor een dag uitwijken naar de gemeentelijke sporthal in Klein-Willebroek, waar gewoonlijk Turuka speelt. Het was, met uitzondering van de 45 minuten training die ik in de loop van de vorige week 'even' had gehad, de eerste keer in 4 maand dat ik terug aan een wedstrijden begon, en ik mocht er meteen voor drie matchen tegenaan. Meteen ook de eerste keer met mijn "nieuwe" ploeg DBW 3, die dit jaar in 2de provinciale zal aantreden, na een verdienstelijke tweede plaats in derde provinciale te hebben behaald vorig seizoen. Mijn ploegmaats zijn nu nog een pak jonger dan die van vorig jaar bij DBW 2, maar het gaat er heel wat minder snel aan toe dan in landelijke. Verder mocht ik toch ook nog even DBW 2 uit de penarie helpen, omdat Evy daar met een gebroken hand zit na een vorige wedstrijd. Ondanks de matige temperatuur en het waterig zonnetje was het in de sporthal verschrikkelijk heet, maar zowel speelsters als entourage van de deelnemende ploegen deden hun best om dorst en honger tegen te gaan in de bar en aan het frietkraampje dat aan de ingang stond opgesteld. Niet echt het toonbeeld van gezonde sportvoeding, maar drie wedstrijden in een een bloedhete sporthal verdienden toch wel een frietje. Nog even en dan trekt het basketcircus weer op gang, al zal het voor mij vanaf nu heel wat meer vanop een respectabele afstand en met een mindere intensiteit zijn.


Nu niet alleen in Griekenland alles oververhit geraakt en dromen in vlammen opgaan, maar ook de Belgische politieke crisis niet geblust geraakt, wordt het laatste greintje Belgisch gevoel nog even in stand gehouden door onze sporthelden, en daar zijn er nu zowaar nog bijgekomen: sinds een paar weken is het aan de wereld (en wellicht ook aan de Belgen zelf) bekend geraakt dat er in ons land ook hockey wordt gespeeld. Het betreft hier uiteraard de variant op gras, en niet die op ijs, want daar zijn de Belgen ongetwijfeld niet glad en niet cool genoeg voor. Maar toch, we hebben dus een ploegsport die de Belgische driekleur mag gaan verdedigen op de Olympische Spelen in Peking. Sire, er zijn nog Belgen (en ze slaan de bal niet mis).

No comments: